تبلیغات
باشگاه کارکنان بانک ایران زمین - مقاومت مدیریت سنتى در برابر بانكدارى الكترونیك

ا راه‌اندازى نخستین سرویس ارائه خدمات بانكى از طریق موبایل اولین تلاش‌ها براى خارج كردن شبكه بانكى كشور از حالت سكون فعلى و حركت به سمت بانكدارى الكترونیكى آغاز شد.

بیش از این تنها سرویسى كه به نوعى با موضوع بانكدارى الكترونیكى در بانك‌هاى كشور در جریان بود سرویس دستگاه‌هاى خودپرداز یا ATM بود این سرویس در آغاز فعالیت خود به دلیل آن كه تحولى عمده در عرصه بانكدارى كشور به شمار مى‌آمد مورد استقبال قرار گرفت.
سرویس ATM در حقیقت با حذف كارمندان بانك از پروسه خدمات بانكى سهولت بیشترى را در اختیار مشتریان قرار مى‌داد ضمن اینكه همچون دیگر خدمات بانكى به زمان خاص (زمان فعالیت بانك) وابسته نبود. اما دستگاه‌هاى ATM به‌رغم تمام توانایى‌هاى خود بسیارى از قابلیت‌ها را ارائه نمى‌كرد به این ترتیب این دستگاه‌هاى گران قیمت كه توسط یك شبكه ماهواره‌اى مركزى متصل شدند محدودیت‌هاى فراوانى را به مشتریان تحمیل مى‌كردند و یا در بسیارى از اوقات به دلیل سرویس‌دهى و رسیدگى نامناسب عملا از سیستم خارج بودند.

دستگاه‌هاى ATM با وجود توانایى‌هاى الكترونیكى به تنهایى نمى‌توانستند عنوان بانكدارى الكترونیكى را بر دوش شبكه بانكى كشور قرار دهند و در زمانى كه بسیارى از كشورها از جمله كشورهاى جنوب خلیج فارس خدمات بانكى را از طریق شبكه‌هاى اینترنتى و بر روى وسایل ارتباطى مثل موبایل، كامپیوتر و یا حتى تلویزیون ارائه مى‌دادند شبكه بانكى كشور تنها خدمتى كه خارج از بانك ارائه مى‌داد، تلفن بانك و یا حداكثر ارسال صورت حساب بانكى به ایمیل یا دستگاه فاكس مشتریان بود.

به هر حال تلفن بانك كه اوایل هفته جارى در بانك توسعه صادرات افتتاح شد به نوعى اولین قدم در این راه محسوب مى‌شود. تلفن بانك این امكان را به مشتریان مى‌دهد تا از طریق تلفن همراه از هر نقطه كشور به سیستم این بانك روى اینترنت متصل شده و خدماتى چون مشاهده صورتحساب، خرید و فروش سهام و امكان پرداخت قبض‌هاى برق، آب، گاز، تلفن و... ارائه مى‌دهد.

این سیستم روى شبكه دیتاى مخابرات قرار مى‌گیرد و براى فعال كردن آن باید اشتراك دیتا روى گوش‌هاى تلفن همراه فعال شود و سپس با اتصال به سایت Wap.edbi.ir مشترى مى‌تواند عملیات بانكى را به راحتى انجام دهد.

هر چند این سرویس یك نوع نمایش كوچك از مجموعه بانكدارى الكترونیكى است اما به نظر مى‌رسد به زودى دیگر بانك‌هاى دولتى نیز به ارائه سرویس مشابه این روى بیاورند تا از رقابت بانكى عقب نمانند.

رییس بانك مركزى در مراسم افتتاحیه موبایل بانك طى یك سخنرانى خاطر نشان كرد كه این سرویس و دیگر سرویس‌هاى بانكدارى الكترونیكى به زودى در شبكه بانكى كشور مورد استقبال قرار مى‌گیرند اما واقعیت آن است كه بانك مركزى و دیگر بانك‌ها تا كنون هیچ برنامه مشخصى براى حركت به سمت بانكدارى الكترونیكى ندارند.

به گفته بسیارى از كارشناسان بدنه سنتى بانك‌هاى كشور در برابر الكترونیكى و اینترنتى شدن بسیار مقاومت مى‌كنند ضمن اینكه بسیارى از مدیران بانك‌ها و حتى مدیریت سیاستگذار بانكى كشور هنوز لزوم حركت به سمت بانكدارى الكترونیكى را در نیافته‌اند.

برخى از كارشناسان یكى از دلایل این موضوع را شكل دولتى بانك‌ها مى‌دانند و اعتقاد دارند بدون خصوصى سازى و ایجاد رقابت مدیریت بانك‌ها تلاش چندانى براى حركت به سمت بانكدارى الكترونیك نخواهند كرد.

به‌رغم بهر‌ه‌گیرى از بسیارى از دستگاه‌هاى كامپیوترى در بانك‌هاى كشور هنوز بسیارى از مشتریان از نحوه عملكرد بانك‌ها رضایت ندارند، صف‌هاى طولانى و تلف شدن وقت و همچنین بوروكراسى بسیار پیچیده عمده‌ترین دلایل نارضایتى از شبكه بانكى است.